Oversikt over møtene i ekspertgruppen i perioden 2017-2018
- 19.9, Oslo, Kunnskapsdepartementet
- 20.10, Oslo, Gardermoen
- 30.11, Oslo, HIOA
- 15.1–16.1, Bergen
- 27.2-28.2, Oslo
- 4.4-5.4, Oslo
- 22.5-23.5, Bergen
- 13.9, Oslo
- 26.10, Oslo
Ekspertgruppen starter sitt arbeid i medio september 2017 og skal levere sin rapport 1.desember 2018.
Leder av ekspertutvalget
Børhaug er utdannet statsviter og er i dag professor i samfunnsfagdidaktikk ved Universitetet i Bergen. Han har tidligere vært tilknyttet Chr Michelsens Institutt, Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Bergen. Et av forskningsfeltene hans er barnehagepolitikk, organisasjon og ledelse i barnehage og skole. Han har skrevet flere bøker om temaet og forskningsartikler. Han har bl.a. vært med i to NFR-finansierte prosjekt Styringsutfordringer, organisasjon og ledelse, i samarbeid med Rokkansenteret og Høgskolen i Bergen og i prosjektet Ledelse for læring: Utfordringer for barnehager i Norge (2012-2016), PRAKUT-program.
Steinnes disputerte i 2014 ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) med doktoravhandlingen Profesjonalitet under press? Ein studie av førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og samarbeidet med assistentane. Arbeidet var del av MAFAL -prosjektet i regi av Norges forskningsråd. Steinnes har skrevet artikler og bok relevant for utvalgets mandat: Barnehagelæreres profesjonslæring (2015), som bygger på tre doktorgrads¬avhandlinger som belyser utfordringer og mulighetsrom i barnehagelæreres profesjonslæring.
Medlem av styret til Universitetet i Sørøst-Norge, leder av PhD-programmet Pedagogiske ressurser og læringsprosesser i barnehage og skole, styreleder for NAFOL (Nasjonal forskerskole for lærerutdanning). Moser ledet arbeidsgruppen som utarbeidet forslag til den forrige rammeplan for barnehagen. Moser var medlem i Brenna-utvalget om pedagogisk tilbud til førskolebarn (NOU 2010:8 Med forskertrang og lekelyst – Systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn). Han har vært med i flere store forskningsprosjekter om barnehagen nasjonalt og internasjonalt, og har en lang publikasjonsliste på områdene kvalitet i barnehagen, rammeplanforskning, utsatte barn, kompetanseutvikling, læringsomgivelser m.m.
Myrstad har i en årrekke undervist i samfunnsfag/ SRLE ved barnehagelærerutdanningen. Hun har deltatt i ulike forskningsprosjektet om de yngste barnehagebarna: De yngste barnas medvirkning barnehagen (2007 – 2010) samt ledet forskningsprosjektet «Blikk for vandring» som er et deldelprosjekt i PRAKUT-prosjektet: ”Med blikk for barn – kvalitet i barnehagen for barn under 3 år” (2012-2017). Hun har sosialantropologi hovedfag og har fra tidligere førskolelærerutdanning. Myrstads forskningsområder er barn og sted, medvirkning i barnehagen og de yngste barna.
Hun er utdannet førskolelærer, har hovedfagseksamen i sosiologi og ble førstelektor i 2007. Moen har ledet og deltatt i ulike forsknings -og utviklings¬prosjekter om barnehagevirksomhet. Blant forskningsprosjektene kan nevnes «Europafamiljen», «Lederroller og organisasjonsmodeller i barnehagen», «Historie og tradisjonsformidling i barnehagen», det pågående NFR-prosjektet «Ledelse for læring» med særlig søkelys på styrerrollen i forhold til læring i barnehagen og «Kulturarv i den flerkulturelle barnehagen». Moen har publisert nasjonalt og internasjonalt om ulike temaer knyttet til barnehager, og hun er med i forskernettverket International Leadership Research Forum (ILRF). Moen var i flere år daglig leder for Nasjonal lederutdanning for ledere i barnehager – Styrerutdanningen i Midt-Norge, ved DMMH.
Førskolelærer med hovedfag i førskolepedagogikk, og i tillegg spesialisering innen klinisk pedagogikk. Hun har mellom annet erfaring som styrer i barnehage og fra psykisk helsevern for barn og unge (BUP). Hennes spesialkompetanse og forskingsinteresse er kommunikasjon, ledelse, veiledning av lærere knyttet til barn som strever med læring og atferd og veiledning som innfallsvinkel til utvikling av kunnskap i barnehager. Har publisert artikler knyttet til veiledning av nyutdannede og veiledning i en lærende barnehage.
Han har i tillegg bakgrunn som førskolelærer og har arbeidet 12 år i barnehage. Havnes ble ansatt ved Høgskolen i Oslo i 1996 ved førskolelærerutdanningen og var leder for Pedagogisk utviklingssenter fra 1997 til 2003. Han har også vært professor i pedagogikk ved Psykologisk fakultet ved Universitetet i Bergen i to år, og har erfaring fra universiteter i andre land. Havnes har en lang publiseringsliste innenfor profesjonsforskning, og han har bl.a. vært med i et NFR-finansiert prosjekt om praksis- og forskningsbasert kunnskap i lærer- og barnehagelærerutdanning. Havnes er prosjektleder for et delprosjekt om innovasjonsprosjektet utdanningsbarnehage, som ser på barnehagelærerrollen.
Brennås har mastergrad i førskolepedagogikk i tillegg til barnehagelærerutdanning, og har skrevet masteravhandling om barnehagen som skrivende organisasjon (2015). Hun har jobbet som veileder knyttet opp mot barnehagen som lærende organisasjon. Hun har bidratt som ressursperson og bidragsyter i Utdanningsdirektoratet; bl.a. til barnehagemagasinet Vetuva, læringsmiljøressurser og som veileder i det store Læringsmiljøprosjektet.
Hornslien har i tillegg til sin førskolelærerutdannelse en Executive Master of Management fra BI. Barnehagen han leder er deltaker i prosjektet Utdanningsbarnehager og har jobbet spesifikt med delprosjektet som har utviklet profesjonelle standarder for barnehagelæreren. Hornslien var med i Brenna-utvalget NOU 2010:8 Med Forskertrang og lekelyst. Systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn. Han er også engasjert i arbeidet med å rekruttere menn til barnehage, og har bl.a. publisert bok og holder foredrag om temaet.
Leder for ekspertgruppens sekretariat
Hun er utdannet barnehagelærer med master i barnehagepedagogikk og doktorgrad i pedagogikk. Marit disputerte i 2016 ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) med doktoravhandlingen Personalledelse som hybride praksiser – et kvalitativt og tolkende skyggestudie av pedagogiske ledere i barnehagen. Marit har jobbet 14 år i barnehage og 10 år i barnehagelærerutdanningen. Hun har publisert artikler og bok om ledelse og endringsarbeid i barnehagen.