Aktiviteter gruppen gjør:
- Har møter og diskusjoner i ekspertgruppen
- Leser mye av forskningen som finnes om barnehagelærerrollen
- Inviterer fag-og forskningsmiljøer til å dele forskning med oss
- Har møter med interesseorganisasjoner
- Innhenter relevant dokumentasjon
Referater fra møtene i ekspertutvalget
Referat fra ekspertutvalget barnehagelærerrollen
- Referat fra møte 19.09.2017
- Referat fra møte 20.10.2017
- Referat fra møte 30.11.2017
- Referat fra møte 15.01.2018
- Referat fra møte 27.02.2018
- Referat fra møte 04-05.04.2018
- Referat fra møte 22-23.05.2018
- Referat fra møte 13.09.2018
- Referat fra møte 27.09.2018
- Siste møte i Ekspertutvalget 26.10.2018
Dokumentasjon
Her finner du lenker til offentlige dokumenter, nettsider, publikasjoner og rapporter som ekspertgruppen samler inn.
Offentlige dokument
- Stortingsmelding 19
- Kompetansestrategien
- Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen
- Rammeplan for barnehagen
- Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
Aktuelle lenker
- Professor Børhaug inviterer til inspill fra sektoren.
- Portrettinterju med leder av ekspertutvalget Kjetil Børhaug.
Rapporter
- Ekspertgruppens rapport: Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag
- Rapport fra feltstudie: Barnehagelæreres praktisering av en helhetlig tilnærming til læring
- Flere barn på blokka, Rapport fra et forsknings- og utviklingsprosjekt om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen.
- Inkluderende fellesskap for barn og unge. Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging.
- Sammen om kvalitetsutvikling og kompetanseløft for fremtidens barnehager
- Følgegruppen BLU
- På leit etter læringsmiljøet i barnehagen, en synteserapport
- Statusundersøkelse: likestilling i barnehagen
- Kvalitet i dagtilbud – Pointer fra forskning, EVA
- OECD rapporter
- Barnehagens rammeplan mellom styring og skjønn – en kunnskapsstatus om implementering og gjennomføring med videre anbefalinger
- Barne- og ungdomsarbeideren – en underbrukt ressurs?
- Gjør fagbrevet en forskjell? Barne- og ungdomsarbeiderens stilling i barnehage og skole
- Undersøkelse av praktiseringen av SFS 2201 og arbeidstiden for pedagogisk personalet og bruk av ledelsesressursen, 2013
- Tidstyver i barnehagen – Fafo rapport 2012:1
- Spørsmål til Barnehage-Norge 2017
Nettsider
- Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong.
- Lesesenteret- «Bøker og apper: Utvikling av vurderingsverktøy for e-bøker for barn (VEBB)».
- Stavangerprosjektet
- Språkløyper, UIS
- Læringsmiljøsenteret
- Blikk for barn
- GoBaN (“Gode barnehager for barn i Norge”)
- Utdanningsbarnehager, HIOA
- CARE – Curriculum and quality analysis and impact review of European early childhood education and care/
- ISOTIS – Inclusive education and social support to tackle inequalities in society
- Early Childhood Workforce Initiative
- Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB-ECEC)
- UDIR barnehage
- Barnehagen som (ut)danningsarena – barns, studenters og lærereres aktivitet
- Barnehagepionerer
- Menn i barnehagen – MIB